Sista racet på torsdag, låt oss ha stor final med 100 båtar!

Näst sista racet var bitvis en enormt tät kamp mellan “de tre”, det var i stort sett plattläns från Långgarnsudd ned mot Stenskär och svårt at få den att stå:
2014-08-28 19.08.29
På väg mot Stenskärsbank blev det åka av och som vanligt var det svårt att få ned nylonet så högt i vind och i det ögonblicket förlorade trimaranen racet totalt, var tvungna att falla för att få vinden ur kvadratmetrarna, medan “Knogarna” först förde seglet högt uppe i luften och sedan gjorde en litet oväntad gir in mot Stora Rotholmen.

Resultat under “Kalendarium”

Man kan notera att våra starttider stämmer perfekt med “långa banan” men att vi en segling som denna inte riktigt fick ihop fältet till mållinjen. Kanske skulle vi starta med 8 minuters skillnad, alternativt förlänga banan litet på försommarseglingarna?

För augustiseglingarna så är förefaller det inte som vi kan göra så mycket ändringar, men “långa banan” hade gott kunnat vara hårsmånen längre. Här är ett par alternativ:
Screenshot - 2014-09-01 - 09:19:18
Den nuvarande “korta banan” Stenskär – Röda pricken – St Roth är ca 4,5 nm, vill vi öka på litet så kan man tänka sig att runda Skalkaren och beroende på om vi behåller Stenskär/Stenskärsbank kan det bli ungefär en eller två nm till.

9 Replies to “Sista racet på torsdag, låt oss ha stor final med 100 båtar!”

  1. Jag är helt för en längre bana som ni vet (väldigt lång kväll för 45 min segling som det är nu), men jag skulle gärna slippa gå innanför stenskär eftersom vi sticker 2,5m djupt … kika på den här länken.

    http://xsrimages.s3.amazonaws.com/banforslag.png

    kör vi åt “andra hållet” så kan vi klara oss på 4 delsträckor med den banan och på så vis få lite mer taktik och trim och lite mindre “boat handling”

  2. Den gamla banan är ~5,8nm enl eniro, korta (höst)banan cirka 5nm och Fredriks förslag med korta banan + Vettskär cirka 6,6nm (Se bildlänk nedan).

    Blir lika många ben men ett på 2,4nm Stenskärsbank-Vettskär(mestadels medvind) och slutraka på 1,6nm. Problemet är väl mållinjen som blir lite konstig om man går mot den norra änden blir sista benet 1,4 och mot Långgarn 1,8nm.

    Det borde inte vara omöjligt att segla 6,6 om det blåser lite mer, framförallt eftersom man slipper att gå in bakom Långgarn efter 20.00.

    http://www.ladda-upp.se/bilder/gmgcdmnyadqzdo

  3. Tjena, hoppas alla är lika seglingssugna som vi =) Vad säger ni om det här förslaget?

    http://kartor.eniro.se/m/DNtbE

    Om vi vi kör “medurs” så betyder det

    – Start vid bryggan som önskat för alla som har tajt att hinna
    – Mål vid udden för att slippa att vinden dör i viken
    – Längre bogar (typ 3st) för mer vägval och mindre upp och ned med segel
    -Något längre bana (ca 6.4 nm) för mer härlig segling =)

    Den borde dessutom kunna öppna för lite mer spännande vägval iom att benen är längre kan man ju nu fundera över om land är bra eller dåligt på första sträckan och på andra sträckan skulle man kunna göra det valfritt med vilken sida man vill gå på vettskär och lilla rothholmen

    Dessutom blir den ju enkel att förklara
    1. start enslinje båtklubben
    2. BYB nordost Johannisgrund om styrbord
    3. Stenskär om styrbord
    4. Mål enslinje Långarns fyr – Långarns nordöstra udde

    Och till sist – vill man göra en helt annan bana ut av det så kan man vända hela banan moturs men spara start vid båtklubben och mål vid fyren, då får man ett extra ben att segla + kortare bogar och andra vindar utmaningar.

    • Den föreslagna nya banan innehåller lika många manövrar, men längre bogar. Kul kanske för de som gillar segla långa spinnakerbogar och har snabba båtar, men blåser det lite eller man saknar besättning för att kunna segla spinne som jag gör blir det en tämligen trist tillställning med en undanvindsbog på fyrtio minuter utan manöver om vi seglar i snitt tre knop (vilket är vanligt på sommarkvällen).
      Dessutom tycker jag att det är manövrarna som skall avgöra vem som vinner, inte vilken segelsättning man har.

  4. Har kollat lite på det här med bana.
    För att få en rundare bana (=mer rättvist som SRS är satt) skulle man kunna lägga till en passering öster Oxpelle på nuvarande bana? Blir något längre, men inte mycket. Då slipper man dragracet som ofta blir efter rundningen Stenskärs Bank då omkring syd är en vanlig riktning?
    Förresten – seglar vi korta banan eller långa? Och när startar vi (18:30, sedan..? 18:40, eller 18:45, eller 18:38, eller..?)