**Nyheter 2015**

Äntligen lite nyheter i årets klubbserie, vi har ju stött och blött tankar under vintern, till slut har tävlingsledningen kommit fram till att vi gör följande justeringar för att förnya oss lite och förhoppningsvis få ett år med ännu mer, roligare och jämnare segling – må bästa ekipage vinna!

1. SRS/SRSs med eller utan undanvindssegel från tabell eller mätbrev kommer godkännas, fockavdraget utgår.

2. Startförfarandet förtydligas med två möjliga flaggor i startlinjen (kortad/ ändrad bana) dessa kompletterar endast den information som anslås på nätet kring banan.

3. Bana förlängs till 7.3 nm alt. 5.8 nm beroende på vindstyrka, rundningen av St Rotholmen ersätts med Vettskär, vår förhoppning är att de nya “ytorna” skall ge rum för flera vägval och taktiska drag för att hitta vind och mindre följa John. Nya banan finns under reglemente samt på http://kartor.eniro.se/m/knYQM  rätt eller fel – vi testar för att pröva något nytt!

4. Starttiderna ligger kvar med 10 minuters intervall, men gränserna har justerats något efter Robbans superfil (med 7 nm bana och 5m/s vind) för att allt skall bli så jämt och rättvist som möjligt.

5. En sista minijustering har gjorts gällande tjuvstarter, i de fall man själv inser sin tjuvstart och korrekt startar om, tillkommer naturligtvis inte något ytterligare tidstillägg.

Samtliga ändringar finns nu i sin helhet under “reglemente“, eventuella frågetecken reds naturligtvis ut direkt med tävlingsledningen.

Med det hoppas vi att vi får ännu en lika rolig och spännande säsong som förra året!

 

12 Replies to “**Nyheter 2015**”

  1. En tanke; om banan blir längre måste ju också starttiderna som skall göra att vi får ungefär samma förutsättningar att gå i mål samtidigt förändras. Förra pret sattes starttiderna för korta banan, nya banan är c:a 50% längre så en återgång till 18:30, 18:45 och 19:00 verkar rimligt.

  2. Det vi har gjort är att justera gränserna för grupperna något, men i praktiken får det väldigt liten påverkan. Allt är gjort på sekunden med den här filen för att det skall bli så rätt som möjligt. Har använt 7nm och 5 m/s som snittväden och utgick ifrån att behålla första startgrupp under 1.100

    http://svensksegling.se/ImageVaultFiles/id_8446/cf_32/srs_resultatr%C3%A4kning_120428.XLSX

    Blir det trots det allt för ojämt så får vi såklart rätta till det!

  3. Det låg en boj utanför mastkranen när jag sjösatte. Om den ligger kvar kanske vi kan använda den vid start.

  4. Noterar att mållinjen blir väldigt lång på den avkortade banan, från vändningen vid Vettskär är måttet 1,8 (sydliga) eller 1,3 (nordliga vid Gålö). Varför har Stenskärsbank utgått, var ju trevligt att kunna träna på att gå nära ett rundningsmärke (även om man oftast inte har ngn båt att “slåss” mot)?

    • Svårt med korta mållinjen Robban, men den är ju egentligen inte ändrad – bra idéer mottages tacksamt 🙂 vi tog bort märket för att banan inte skulle bli “för” lång – känner vi att vi hinner runt så gärna för mig – men vi kan väl börja så här och sen lägga till märket om det känns ok för alla!

  5. Förstår kortningen av mållinjen mer mett klargörande. Att ta bort Stenskärsbank för att spara 0.5 nm är dock mer tveksamt för mig (framförallt att det är på den biten där det alltid finns vind!), möjligtvis att “stora” båtar vid vissa vindar inte hinner hissa spinnaker på den sträckan (när nu det har varit aktuellt, oftast är det (bidevind->slör den sträckan). En annan anledning till att behålla Stenskärsbank är att få en bana som täcker in fler vindriktningar.

    • Om det är ok med dig och Peter så spar jag den mer än gärna – jag vill ju helst segla så mycket som möjligt 🙂

      • Jag tänker så här:
        Kvällseglingarna är till för träning, för att man ska bli en bättre kappseglare. Det finns inte mycket med tid att segla på eftersom vinden där ut på kvällen, så banan måste vara kort. Vad som i alla fall jag behöver öva på är manövrar. Nu består 2/3 av banan av två ben, och jag tycker att det har gjort banan väldigt ointressant och trist. Mer som ett dragrace, liksom.

        OK – jag kan leva med längre bana även om det betyder att jag förmodligen kommer hamna långt ner och riskerar att inte hinna impl, men in med lite fler rundningar för tusan.

        • Topp – då lägger jag till pricken så fort jag kan, tanken med de långa benen är självklart inte att man bara skall sitta och vänta på nästa rundning, förhoppningen är att de skall lämna utrymme till att välja sida för att söka vinden, kryssa olika noga för att kunna passera någon osv dvs större spridning, mer taktik och förhoppningsvis fler manövrar.

          • Stenskärsbank finns nu enligt önskemål åter i banan, har ändrat reglemente och inlägg ovan, säg till om ni ser att det är otydligt någon stans.

  6. Provseglade idag, i regn och skapligt lätta vindar, tog strax över 2 timmar, långa banan med start/mål vid Morarna och runt röda pricken. Blev två långa ben upp mot vettskär var det kul med code1an tillbaks mot Morarna mest en ganska seg bidevind.
    Testadde loggning med RaceQs, sök på Pierina eller Robert Tryzell. Vingelsensorn var lite galen!

  7. Vill påminna alla som deltar om de striktare reglerna kring segelföring som gäller, dvs båten skall antingen motsvara standardbåt i tabellen, eller ha aktuellt mätbrev, dvs ett från 2015.