Envisa seglare!

Racet igår kväll började med att se bra ut, vackert väder och åtminstone rimligt med vind.

Inko var ute och tränade, seglade runt banan ett varv under eftermiddagen för att trimma, Johan och Pontus låg vid mastkranen timmar innan och polerade botten, Robert fintrimmade vinklarna på Windexen, Peter kom med hela bilen full av kappseglingssugna barn och Fredrik och Elin var på plats i god tid!

Men detta är alltså järngänget som tänker fightas till varje pris, inga fler, vilket ju är synd när det finns folk på klubben på kvällen!

Det började bra, White Knuckles, Inko och Jum-Jum passerade Stenskärsbank tätt, tätt ihop:
P1000366

Men sedan hann hösten och mörkret ikapp oss i Långgarnsviken och vinden dog och alla båtarna låg tillsammans inom hojtavstånd. I det läget har man inte just någon nytta av sitt SRS-tal, utan när farten ligger på delar av en knop är det slät botten, möjligheten att hålla seglens form trots att de vill hänga som plyvoodskivor, besättningens kreativitet samt en portion tur/otur som fäller avgörandet. Jum-Jum började på slutet att meka hemligghetsfullt med en gennaker eller screacher skotad efter skrovsidan och axade brutalt, i sådana lägen är ju 0,2 knop dubbelt så fort som 0,1 knop!

Pierina, Frida och White Knuckles gav sig, men Inko lyckades ta sig först över mållinjen 22:07:15, följd av Jum-Jum en och en halv minut senare och Pontyus härdade ut ytterligare en halvtimme, på korrigerad tid kom trimaranen naturligtvis sist som vanligt!

Inför nästa torsdag finns det anledning att vidta åtgärder, återkommer om detta under helgen.

11 Replies to “Envisa seglare!”

  1. Då det verkar svårt att tidigarelägga seglingarna, kanske vi ska använda oss av “mellantider” tex. Röda pricken och norr om St. Rotholmen. Då finns möjligheten att bryta racet efter 2 timmars segling.

  2. Bra idé med mellantider för att i EFTERHAND kunna avbryta om de dojjar ut totalt.
    Kanske sisten i mål får avgöra om det blir på deltid eller inte. T.ex. vi bestämmer att om sisten inte kommer i mål före 21.30 så skall vi använda oss av deltider. Mao alla seglar på tills man ser eller förstår att sisten kommer inte klara tidsgränsen, ja då kan alla som inte gått i mål starta motorerna och köra hem.

    STARTTIDER:
    Förr när alla startade. Samtidigt sent , ja då fastnade de med lågt SRS i den avtagande vinden. Nu fastnar de med höga SRS i stället.

    På förslag efter att ha kört race med en kvart emellan båtarna så gav det ett par fördelar.
    De snabba hann i fatt de långsamma. Det ger alla en taktisk chans att ligga ivägen och bromsa eller oxå får man hålla sig undan, kul moment.
    Det andra är att vi med en kvart emellan starterna kommer i nål mera samtidigt vilket vi ursprungligen ville uppnå.

    Förr gick de snabba långt före in i mål men man såg åtminstone de långsamma på vattnet. Nu har de långsamma många gånger gått in och förtöjt innan de snabba är när mål.

    Förslaget för att starta med en kvarts mellanrum består närmast i när vi skall starta.
    Alla snabba kan komma tidigare förutom Fredrik och Elin på White Knogourlte 🙂 ( kan inte stava till spända knogen på engelska ) som har svårt att komma loss tidigare.

    Så frågan blir när vi kan starta för att få till jämnare tätare race?
    18.30-18.45?
    18.40-18.55?
    18.45-19.00?

    Med tanke på hur vindarna oftast dör ut vid 20…. tiden och att Whita näven har svårt att komma loss tidigare så ligger 18.35-18.50 eller 18.40-18.55 närmast till.

  3. – Det blir inte ljusare, det blir mörkare, tider för solens nedgång från Stockholms horisont:
    15/8: 20.39
    22/8: 20.19
    29/8: 19.59
    – Vinden dör inte ur senare, utan tidigare. Solen styr.
    – Det vore, vår som höst, med tanke på SRS-talen roligare att starta med 15 minuters skillnad.

    Och då tycker vi, av Guds nåde utsedd kommitté, att vi gör som så:
    – Alla som vill får starta 18:30.
    – Låglysarna får starta 18:15 om de vill och hinner.
    – Vitknogarna eller andra som inte hinner ut i tid får starta kl 19. Men det blir nog litet självreglerande, det blir allt svårare att hinna runt innan vinden dör!
    – Alla tar mellantid rundning Stenskärsbank och är beredda på att målgången retroaktivt lägges där.
    – Kappseglingen avbrytes kl 21:00, dvs är inte alla över snöret då så är det Stenskärsbank som gäller. De som seglade bra till mellantiden och maskar för att inte hinna till 21.00 för egen vinning bjuder alla på bärs och blir därefter kölhalad.

    Är inte det det vettigaste?

  4. Jag tycker att alla startar 18:30 är en dålig idé. Precis som påpekat dör vinden på kvällen. Det betyder att vi med låga SRS-tal – som har längre tid på banan – får mer tid utan vind och de enda som gynnas är de snabba båtarna. då är det inte på lika villkor längre

    Att starta 18:00, eller 18:15 för den delen går inte – jag har svårt till 18:30. Att då redan vara körd från början gör att starta känns trist.

    Jag är inne på Roberts tanke. Alla klockar sig vid röda pricken också. Är ingen i mål före en viss tid, säg 20:30? bryts loppet och pricken är mål.

    • I så fall skulle vi närma oss Johans förslag med start t ex 18.30/18.45, dvs enda skillnaden mot nuvarande vore att snabbseglarna startar en kvart tidigare, och att Stenskärsbank införs som obligatorisk mellantid. Det är ju inte så lätt att malla in racet efter jobbet men före solnedgången så att det blir optimalt för samtliga…

      Dessutom så måste vi bestämma oss för ett objektivt och lättbergipligt kriterium för när vi går över till korta banan, jag föreslog alla inne kl 21 och det visade sig ju kanske inte klockrent och nu föreslår du ingen båt i mål 20.30 som “stoppregel”, tja funkar nog det med…

    • Rättvist blir det aldrig med så olika SRS-tal annat än när det blåser en konstan vind med konstant vindvinkel och styrka från mål till start för den första startande och den som sist går i mål.

      Det är mera så att går man in och tittar på faktiska målgångstider så finner man att det är kvarten eller mer som skiljer.

      Vad är roligast tävling? Att våra vägar mötes och att vi går i mål samtidigt eller att de långsamma skall vinna på att de snabba inte har någon vind? Är det roligt?

      Ingen vill starta tidigare än 18.30. Peter hinner knappt till 18.30. Varför inte flytta första start till 18.40 då och flytta fram andra start till 18.55?

      Mindre stress för Peter. Mera liknande vindflrhållanden för alla. Mera taktik i och med att vi kanske möts.

      Sist men inte minst. Införande av två klasser med en lite buckla för varje och en stooooor för den totala ?! 🙂 Det blir ju aldrig rättvist så det kan ju vara roligt och trevligt med två klasser och en total.

  5. Ställningar efter två race borttagna :

    1:a
    Banner 41 Sport/Johan 35p

    Delad 2:a plats på 34p.
    Elan 333/ Pontus och Shipman 28/ Robban

    4:e plats med 32p.
    Dixie 27/ Peter

    Ännu tightare!!! Nu är det tre båtar inom en poängs skillnad!!!
    Och fyra båtar inom 3poäng.

  6. Jag inser att det inte finns någon invändning eller kommentar till det som Robert/Peter/Johan skrivit, dvs jag tolkar det som om:
    – Vi startar 18:40/18:55. Peter hinner ut och sannolikt vitknogarna också (5 minuter…).
    – Obligatorisk mellantid Stenskärsbank.
    – Första båt i mål 20:30 = hela banan, eljest gäller mellantiden som målgång.

    Verkar som vi har rimlig samsyn om det och då är det ett seriöst förslag resten av seglingarna.