Jag har kikat lite på lösningar på några av de problem vi stötte på sist, tänker att vi testar dessa lösningar nu, har ni andra funderingar får ni gärna maila mig direkt så försöker vi utveckla det här så bra det bara går. Men istället för att skriva världens längsta inlägg har jag kommenterat punkt för punkt med hur jag tänkt.
Starttider
Vi behåller tills vidare de starttider vi har (18:30, 18:40 & 18:50)
Banstängningen
Vi ger alla en individuell maxtid på banan motsvarande SRS tid på 2h och 45 min
Banlängden
Vi kortar banan om SMHI visar en medelvind på 3m/s eller lägre vid NÅGON av tidpunkterna 18:00, 19:00,20:00 eller 21:00 i sin 10-dygns prognos för Dalarö. Kortning utlyses här samt med flagga i startlinjen enligt reglementet.
Banändring
Om första båt inte passerat den korta banan vid 20:30 så kortar vi banan automatiskt, ledande båt skall då tydligt visa för övriga båtar att han eller hon bryter genom att helt vända runt, ta ned segel, kontakta andra båtar på telefon, slå på motorn eller på något annat sätt se till att övriga båtar är införstådda med att korta banan gäller. Om kort bana på förhand utlysts gäller naturligtvis kort bana oavsett tid.
Hoppas såklart se så många som möjligt av er nere på torsdag och att vi får ett riktigt kul race!
Starttider
Jag tänker att vi har som mål att vara i mål klockan 20:30, tror vi inte att vi klarar det så kortar vi banan. Det innebär i så fall att första startfältet med seglad tid på 120 min och med sitt genomsnittliga SRS skulle haft en SRS tid på 124 min, motsvarande seglad tid för startfält 2 skulle vara 107 min och för startfält 3 skulle seglad tid vara 93 min, dvs startfält två borde vara på banan 13 min längre än startfält 1 och startfält 3 borde bara på banan 27 min längre än grupp 1.
Eftersom vinden i normalfallet minskar eller ökar (mer eller mindre linjärt) under kvällen måste ju enda rimliga lösningen vara att vi har som mål att en båt som startar 10 min efter också kommer i mål 10 min före – då har båda båtar samma medelvind på banan (Om två startar olika tider, går i mål samma tid, seglar exakt lika bra så kommer ju annars alltid den första båten vinna i avtagande vindar och den sista båten alltid vinna i ökande vindar).
Med ovan resonemang borde alltså starttiderna vara ca 13:30, 18:37, 18:43 – nu är ju det räknat på medel SRS som kan förändras, exakt 2h segling för startfält 1 etc. och så avancerade tider vill vi inte ha varför jag tycker vi behåller 10 min mellanrum tills vidare. Dessutom är det ju inte nödvändigt så att farten är linjär vinden, men med 10 minuters intervall kommer oavsett alltid (pga banstängningen) leda till att det första startfältet kommer ha en högre medelvind i avtagande vindar och eftersom det är normalfallet känns det inte rättvist att öka intervallet.
Banstängningen
Vill man så kan man naturligtvis räkna ut den exakta tid då banan stänger för sin egen del genom att dela med sitt SRS, men i vilket fall så sätter vi DNF på alla båtar som har en SRS tid över 02:45:00 när racet är klart, det innebär med nuvarande SRS att banan stänger ca 20:45 för flerskrov och att banan stänger ca 21:15 för de allra sista, det här gör allt lite svårare, men ganska rättvist och vill man göra det väldigt enkelt för sig så bryter man inte förrän 21:15, då är man i alla fall säker på att man inte brutit för tidigt.
Banlängden
Jag hoppas vi kommer hinna testa flera banor under året – kul med variation, men tills vidare fortsätter vi med den vi utlyst i år, ett problem är att korta mållinjen är svår att se, i nuläget har vi ingen bättre läsning än att fyren skall vara helt täckt av ön när man tar tiden, men framöver hoppas vi dels kunna hitta en bättre mållinje för kort bana och dels kunna använda oss av RaceQs app för att förenkla allt som har med tidtagning att göra. Det kommer vi dock inte införa förrän vi känner att det fungerar för alla – men jag vill verkligen be alla om att försöka använda RaceQs, dels är det roligt och lärorikt och dels kommer det underlätta tidtagning etc.
Banändring
Jag har även fått förlag på att vi automatiskt kortar banan om inte 50% av båtarna är i mål på långa banan innan stängning, det kräver i så fall att alla tar mellantid oavsett, tycker ni att det är en bättre idé kan jag tänka mig det med. Målet måste ju oavsett vara att få så många som möjligt i mål och att vi inte skall sitta hela kvällen, att korta en bana under ett race är inget konstigt och något man gör på alla nivåer om man behöver – men eftersom vi inte har någon helt opartiskt tävlingsledare bör det såklart ske efter på förhand utstakade regler. Oavsett är det här bara något vi kommer behöva bry oss om i de fall vi på förhand missbedömt vinden.
Då SRS är baserat på en rundbana eller möjligtvis kryss/länsbana, och den längre banan kommer göra att den som regel blir tvungen att kortas kommer andelen kryss/läns endast undantagsvis att vara lika omfattande och de förhärskande vindarna är sydliga gör detta att man har en oproportionerlig fördel för båtar optimerade för undanvind i förhållande hur SRS är satt tycker jag inte banan är bra alls.
Hej alla sjöbusar!
‘Nu kanske det bara är jag som har läs/skriv/hör/förståsvårigheter/samt svårt att hitta start knappen på skrivbordet:) Men detta forum o dess layout kan man ändra så inläggen hamnar efter varandra istället för att dela upp det i komentarer efter inläggen…typ som en sms konversation istället? Tycker det är svårläst….men jag är ju lite korkad iof:)