Regn, rusk & vindstilla

Ja, säsongen kunde ju på alla sätt ha börjat med bättre väder, men roligt var i alla fall att vi var hela 7 båtar på plats  och att vi börjat testa RaceQs appen – väldigt kul att följa =)

Finns en hel del saker som säkerligen kommer diskuteras långt framöver … jag har suttit lite dåligt till idag och har därför inte lösningar på allt och tro mig, inte helt kul att reda upp det här.

Övergripande målet för kvällskappen är ju att det skall vara enkelt, roligt och bra träning där så många som möjligt kan vara med. Med förenklingar kommer bevisligen problem, dessa skall vi såklart försöka minimera.

Några saker vi kommer fundera över …

Starttider – detta ständigt debattera område förföljer oss och måste redas ut …

Banstängningen – måste blir mer rättvis.

Banlängden – vi måste ha en högre vind gräns för när vi kör lång bana

Banändring – vi måste ha en regel som ändrar banan om vädret skiftar (vinden dör), kan Americas cup ändra en bana under pågående race så borde även vi kunna lösa det, målet kan inte vara att alla får DNF

Excel – Vi måste ha en dator med oss och underlätta resultatberäkningen

 

Ja, finns säkert fler lärdomar att dra, men målet – att vara där för enkel och rolig kappsegling måste få gå först.

Helt klart är att alla inte kommer vara nöjda med gårdagens resultat hur jag än gör,  men det här antar jag är vad vi “kom fram” till – tråkigt, men ett race som de flesta förhoppningsvis kan räkna bort ur sin total till slut.

Nästa vecka hoppas vi på mer vind, bättre väder och förhoppningsvis lite justeringar som löser en del av de problem vi stötte på igår.

race1

7 Replies to “Regn, rusk & vindstilla”

  1. Jag har räknat lite på starttiderna. Om man utgår från att långsammaste båt i startgrupp 1 med SRS 1,000 har 2,5 timme på sig att ta sig i mål, borde – omräknat – en båt som har SRS 1,10 ha 2:16:22 på sig att hinna i mål, medan en båt med SRS 1,25 ha 2:00:00 att hinna i mål för att ha samma omräknade tid. Då utgår jag från de långsammaste båtarna i varje startgrupp.
    Starttider borde därför vara (med lite avrundning) 18:30:00, 18:45:00 och 19:00:00 för att alla skall ha samma chans att komma i mål.

    I går hann ingen i startgrupp 1 i mål innan banan stängdes, trots att de på omräknad tid var snabbare än de som tog poäng. Regler är regler, och DNF är OK för min del, men alla båtar måste ha samma förutsättningar att hinna – eller inte hinna – runt.

  2. Jag håller helt med om att det känns orättvist att stänga banan för några och inte för andra när båt/starttid spelar in. Återkommer med lösning!

    • Jag tror på kortare bana igen. Meningen är ju inte att vi skall så på marginalen att det spelar någon egentlig roll. Igår var det ganska ordinarie vindar med bra fart till halv åtta, för att sedan minska under kvällen till nära inget, och då är gårdagens bana för lång.

      Jag föreslog en något längre bana tidigare som i princip är gamla banan, men med rundning av Oxpelles Grund också för att få fler mål och en rundare bana. Den banan vi seglat känns kul upp till Stenskärs Bank där det gäller att ta lagom kurs mot olika mål – jag skulle gärna se att vi hade fler manövrar, utan att för den skull segla zig-zag…
      Synpunkter på den..?

      • Inga tankar, idéer, synpunkter..?
        Mäter jag på Eniro på alla alternativ på långa banan blir gamla banan 5,7M, via Oxpelle 6,1M och den vi körde senast 7,6M – men jag seglade väl över 10M med alla slag före start, de krysslag vi gjorde (inte många) etc i tisdags.

        • Tills vidare planerare vi att fortsätta med den här banan, och jobba på hur vi kortar av den vid behov.

          • Okej; då tackar jag för mig när det gäller kvällskappseglingarna tills vidare. Jag tycker banan är skittråkig, om du ursäktar…