Tillbaka i verkligheten!

Ojojoj, vad kämpigt att läsa ikapp om vad som varit. Jag är väl rimligt kry nu, beklagar djupt min bortovaro, men frågan är ju om jag hinner läsa på tillräckligt för att fånga upp alla diskussioner.

Om banan: Jag är för denna längre banan, men om jag drar mig till minnes vad som varit så  tycker jag nog ändå att det faktum att så många seglingar gick att genomföra som förra säsongen nog inte bara berodde på tur med vädret utan även att vi tog bort “stiltjebältet” innanför Långgarn från banan.

Det är alltså min uppfattning att det skulle var amycket enklare om vi kunde hitta en bättre mållinje, jag håller med om att mållinjen när fyren skyms flera gånger har varit svår att se och ibland givit upphov till rena gissningar.

Jag var ute och rekade idag och jag föreslår att vi gör en ny mållinje från Långgarnsudd och in mot Gålölandet. För att markera den så behövs det ett märke på Gålösidan och för att inte göra det alldeles slumpmässigt så gick jag längs stigen och försökte se ut möjliga lösningar.

Mitt förslag är att jag sätter upp en triangel i princip på den plats där en tänkt enslinje St Rotholmens SV udde – Långgarnsudd skär Gålölandet. På det viset borde man få en känsla för när man närmar sig mållinjen när sundet mellan Rotholmen och Långgarn börjar sluta sig. Jag har sett ut ett lämpligt träd som nedanför sig har en stor och biffig sten som kan bli vitmålad:

Screenshot from 2015-05-19 21:55:13

Det märket kan sitta där i god tid före torsdagens segling.

Det är visserligen inte så lätt att exakt avgöra när man passerar över en linje mellan två punkter, men å andra sidan så är det dock det normala sättet att märka ut start- och mållinjer i sådana här sammanhang och avståndet mellan udden och Gålölandet är ca 770 m.

Ännu bättre hade varit en lätt identifierbar enslinje på Långgarnssidan, det är mycket svårare  att få till en sådan än på Gålölandet eftersom det är så enormt brant, Jag tänker mig två stolpar eller träd/stolpe, träd/sten eller så på V sidan om den lilla viken innanför udden, i princip rakt i N/S.

Om någon med båten i sjön kan hjälpa till kan vi få dit den på torsdag!

Stängning av banan: Jag är inte riktigt säker på att jag förstår alla resonemang, är det inte mycket enklare med en entydig tidpunkt? Ikväll tyckte jag att 21.15 eller 21.30 hade varit OK.

*****

Har jag rört till en redan rörig situation nu? Iofs tycker jag att det är bra att vi provar olika varianter, även om vi ändå hade ett ganska funkis regelverk förra säsongen, möjligen med litet väl mycket segelexercis.

Ordet är fritt!

Nej, det är det inte, jag har bockat ur möjligheten att kommentera detta inlägg. Det blev till slut två personer som hade en egen replikväxling som var litet onödigt vass.

Det är ganska uppenbart att olika båtägare har olika målsättning med sitt seglande och tar tävlingsmomentet på olika mycket allvar. Men när det går till invektiv och insinuationer så slår i alla fall jag tvärstopp.

Tänk er en smula för och sätt er in i hur en medlem som funderar på att åka ut för att kappsegla för första gången tänker efter att ha läst kvällens debatt. Kul va?

Ska vi ha en kappseglingsverksamhet är det helt nödvändigt att vi hittar en tävlingsform som är trivsam nog så att tillräckligt många tycker det är kul. Hittills har vi lyckats väldigt bra.

I morgon lät det först som om att det skulle bli väldigt litet vind, men sedan ändrade sig yr.no och nu står det SSV 7 m/s fram till kl 19 och det är stor skillnad på en stilla kväll med 4 och 7 m/s. Vi tar beslut kl 18, men det är naturligtvis så att vi inte sätter ut någon ny bana med så kort varsel, men man kanske t ex skulle kunna segla åt andra hållet eller så, bara för att vi behöver göra något nytt.

/Anders J

23 Replies to “Tillbaka i verkligheten!”

  1. Anders – Ring mig imorn nu när du är frisk, nu har vi rört till det så ingen varken vet mållinje, eller stängning =)

    Mitt förslag är att vi inte ändrar mållinje idag (1 dag innan start) utan kör på fyren ens udden (om det blir kort bana) och gällande stängningen måste det nästan bli SRS tid efter den diskussion vi landade i sist, men det reder vi ut imorn =)

  2. Som jag skrivit flera gånger tidigare – jag kommer inte segla den banan då den är grymt orättvis med stora fördelar om man har undanvindssegel då förhärskande vindar är sydliga och banan är allt annat än en rundbana eller en kryss-länsbana vilket är villkoret för att SRS skall stämma. De få rundningarna gör att utmaningsmomentet tas bort – jag lär mig inget på de långa bogarna i slutet.

    Jag avstår därför tills vidare med att kvällsegla.

    • Detta gäller alltså vid den kortade banan, som kommer bli regel snarare än undantag som jag läser det.

      • Nu tror jag inte jag förstår, “De få rundningarna gör att utmaningsmomentet tas bort…”. Det är väl exakt lika många rundningar i “Vettskärsbanan” som i “Rotholmsbanan”? Detta alldeles oavsett om mållinjen är vid fyren/Långgarnsudd eller Östra piren.

        Geografin har givit oss två problem, det ena är att vi har svårt att åstadkomma någon vettig sträcka i SO-NV, inte mycket mer än det korta benet ut mot Stenskärsbank om vi inte ska schakta bort hela öar, och det andra är den stiltje som ofta hotar mellan bergryggarna innanför Långgarn.

        Men jag håller med Fredrik, det blev rörigt att jag plaskade ned i ankdammen efter två veckor off?

        • Ja – precis lika många rundningar, men den gamla banan var i sin okortade version rätt OK, men med den nya längre banan blir den oftast kortad anar jag – och då är den inte OK.
          Jag är för en längre bana – men inte ett dragrace designat för spinnakerbåtar. Dvs; skall banan vara längre föreslår jag också fler rundningar, t ex genom att man efter Stenskärs Bank passerar Oxpelle, för att sedan vika in norr om Rotholmen. Banan blir då rundare, man får öva på en gipp av undanvindssegel (eller vanligt segel) och det är större sannolikhet att banan inte kortas då den är kortare.

          Testar att få med en bild..?
          LÄNKTEXT

          • Ett annat sätt att få en bättre fördelning skulle kunna vara att segla Fredriks bana baklänges vid vindar omkring syd..?

      • Nanne Grönvalls låt “Det är så orättvist” måste väl vara våran nya klubblåt! låt oss alla stämma upp i låten på nästa möte.

        “Det är så orättvist, trallal lla alalalala a….”

  3. En viktig bit vi inte får glömma är att det är viktigt att få ut fler nya (även om de flesta är äldre) båtar som kommer på torsdagarna, tror att man kan bli avskräckt om banan är lång och man inte kommer imål i tid.

    • En nytillkommen som går in här och läser får ju dessutom svindel.

      Vi kan uppenbarligen inte hålla på och ändra hur mycket som helst, det blir för rörigt.

      • Det kanske är så att Närmast Sörjande (dvs vi som brukar ses på mitt jobb och de som vill) skall träffas en kväll nästa vecka i klubbhuset med en packe kartor och en linjal och skissa fram en bana som funkar i de flesta vindvinklar tillsammans?

    • Hej Robban! 5.5 nm skriver Fredrik att den banan blir i sin kortaste variant med start och mål vid fyren…hur långa är banorna vi seglat nu och förut?

      • Roligare
        Blåsigare
        Taktikare
        Vindvridigare
        Strategegiskare
        Oftast blåsigaste delen av sjön. 🙂

  4. Från och med nästa kvällskapp, alltså inte i morgon alltså så kommer jag att köra Fredriks bana.

    Om ingen hänger på så är det så. 🙂
    Jag vill träna på att slå i vindvrid.
    Jag vill träna på att välja kant.
    Jag vill ha större utmaning.
    Jag kommer att segla på den delen av sjön där det oftast blåser och även blåser mest.
    Start och mål vid fyren.

    Ha en trevlig kvällskapp.
    Mvh Johan Wahlsten / Jum-Jum.

    • Jag kommer bara att använda RaceQs som loggar min start och målgång så inga bekymmer med sådant heller.

    • MITTÅT. Fredriks NYA bana! Rakt mot Nynäshamn går jag efter fyren. Startar kl 19.00 vid fyren.

        • Är det inte bra om alla seglar på samma bana åtminstone, dvs den som tävlingsledningen har utlyst..? Jag har visserligen synpunkter på den som gäller nu, men om alla tar en egen bana med egna starttider och egna start- och mållinjer blir det svårt att köra en serie kan jag tycka.

        • Kan säga att det är faktiskt MIN bana 🙂
          För jag har alltid velat segla där det blåser, där man får/måste välja sida och köra på vriden och det har jag velat i flera flera år faktiskt, så det så, om det inte är min bana så tänker jag inte komma, så det så ha ha ha.

    • Den bana vi pratar om är alltså Pontus förslag nedan som varit uppe på förslag förr, den kan göras ca 5.5 nm lång med start och mål vid fyren, 6,5nm lång med start i klubben och mål vid fyren och som max 8,0nm lång med start och mål i klubben.

      http://kartor.eniro.se/m/LMbTN

      Själv ser jag ju den som den mest utmanande och lärorika banan vi haft uppe, samtidigt som den är enkel att förstå och följa lämnar den utrymme för mycket taktik.

      Vet dock att den tidigare har varit en vattendelare i lägret, hur tänker ni kring denna? Spontant tycker jag det vore väldigt synd att dela vårt redan lilla startfält över olika banor.

      • Blåser det sydostligt, vilket är vanligt när sjöbrisen sätter in nu nära sommaren kan man ju halvvinda i båda riktningarna – då är den inte så utmanande tycker jag.