Aktuellt

P1000279Efter den första seglingen leder Johan och Jum-Jum! Se under Kalendarium för resultattabellen.

På torsdag kappseglar vi inte som vanligt utan provar vi ett nytt grepp, istället för att alla seglar varsin båt så seglar alla banan runt med Johans båt och då lär han alla andra varför han vann!

Efteråt så ser kappseglingskomittén till att grillen vid klubbstugan är tänd och vi får tillfälle att prata mer segeltrim och taktik.

Det är med andra ord ett fantastiskt tillfälle att pallra sig till båtklubben för de som är en liten smula tveksamma eller som kanske inte ens har segelbåt!

Samling vid klubbstugan kl 18 – 18:30, medtag korv eller annat att elda och lämpliga kläder/flytväst. Blir vi fler än väldigt många så finns det ju fler båtar!

Mvh Anders J

8 Replies to “Aktuellt”

  1. Hej alla glada ammatörer och proffs! Nu är tävlingsdatumen inlagda !
    Jo jag tänkte på två saker: Det är skitkul att kolla på bilder efetr racen. Vi måste verkligen föröka dra iväg ett par bilder vardera på våra konkurener vid varje race. Hur svårt är det att hålla upp mobben i fyra sekunder och dra iväg ett par kort och en film ?! Vi kanske kan ha en liten tävling vid säsongensslut för bästa bild!

    Nr 2. Det blåser 10 ggr av 10 medvind vis starten. Önskemål om att starta “innåt” för att få kryss start vore roligt. Vi startar innåt och kör upp och rundar något som vi kanske kan lägga ut permanent, typ boj.

    Kommentera och svara gärna här så vi alla ser v ad folk tycker och vill ha.

    Må bästa man vinna.

    mvh Johan Wahlsten Banner 41 Sport ” Oranga nosen”!

  2. Någon Globen behöver vi nog inte boka. Vi sitter lätt närmare trettio personer i stora mötesrummet, sedan kan man nog trycka in tjugo personer till, men då blir det lite trångt.
    Kaffe och the finns för fikasugna.

  3. Hej alla som tycker att det ser kul ut med kappsegling men tycker att detta med reglerna är svårt eller jobbigt.

    Alla som vinner om och om igen det är dom som alltid lyckas hålla sig långt bort från sina konkurrenter. De får fri vind, vilket är det första och viktigaste. Dom undviker möten med andra båtar, för det tar tid och stör vinden.

    De går alltid en omväg hellre än att stångas vid något märke eller rundning, återigen för att få fri vind, mindre trubbel och att det går fortare.

    M.a.o man vinner inte på att kunna alla reglerna. Man vinner på fri vind och minsta trubbel.

    Innan man börjar sin kappsegling så skall man göra ett par saker. Man börjar med att köpa en eller två böcker. Bok nr heter FARTTRÄNING av Björn Österberg från NORTH som ges ut av Svenska Seglarförbundet.

    Det första är riggen: VID BRYGGAN
    Dra upp storen och ställ in mastkrummet ( mastens böjning längs hela längden).
    Titta på storen och böj hela masten tills HELA storen blir platt och plan. Då har du fått till en perfekt böj för storen i hård vind kryss. Tecken på för mycket KRUM är ett veck från bakkant bommen och upp mot mitten masten. Gå gärna så långt så du kan skönja ett sådant veck och backa sedan tillbaka , minska på mastkrummet tills vecket ät helt borta. För att se hela mastens böj så skall du titta från däcket och upp, inte från en stående position alltså. Märk upp eller gör stoppknutar så du inte kan böja masten mer än detta läge.

    GRATTIS. !

    Nu har du kommit längre än de flesta någonsin gör. Det tog dig 2-3 timmar…

    Nu skall du ut och provsegla. Det som sker nu är att du skall känna att båten är lagom lovgirig ( vill gå upp/mot vinden) . Snabbast kryssar du med ca 4-5* mothåll på rorkulten. Detta för att du skall få hjälp av rodret att generera så kallat lyft. Lyftet tar dig upp mot vinden/märket snabbare. Ha aldrig mera än 7*.
    Detta ställer du in när du har en jämn vind. Genom att spänna/korta av förstaget så minskar du rodertrycket. Och tvärtom om när du släpper/förlänger förstaget så ökar du rodertrycket genom att hela segelplanet förflyttas bakåt och viceversa framåt.

    GRATTIS NR 2!

    Nu har du gjort mer än vad många någonsin gör. Det tog dig och en gast ca 2 timmar….

    Allt är inte statiskt utan fungerar så här. Nu har du de två enklaste men mest bortglömda eller negligerade grundläggande saker gjorda. När du sedan seglar på och lär dig trimma mer eller varför inte såsom de bästa gör, de märker att ibland så har alla samma sorts trimm. Då hamnar man lätt i en långsam klunga. Då kan dom trimma om sina båtar. Antigen så de går lägre men då självfallet snabbare eller för att gå tokhögt på kryssen men likaså då självklart långsammare MEN i båda fallen får dom tillgång till FRI vind samt undviker klungan. Men men åter till riggttimmets grunder. Det är alltså så att efter ett par gånger till sjöss så har du inte samma rodertryck. Förmodligen har du utvecklats som seglare och har skotat/trimmat om något för du sett att det går fortare så. BRA. Då skall du ändra på förstagslängden igen. För liten rodervinkel, under 4* , bak med masten, förläng förstaget och viceversa.

    OBS. När mastlutning ändras så kommer även backstag och häckstaget att ändras. Till ex. om du endast kortar förstaget så kommer häckstaget/backstaget att spännas. Du får för mycket mastböj. Och om du har ställt in mastböjen perfekt så borde en antydan till det diagonala vecket från bakkant bommen och snett frammåt upp till mastens mitt kunna skönjas.

    Lyckat till i vår. Ps. När man ställer in mastböjen vid bryggan så skall det inte blåsa och fall, bomuthal var maximalt hårt ansatta. D.s.

  4. P.s klicka på våra namn som är färglagda ! Då finns det saker att hämta där. I mitt fall så finns det de grundläggande kappseglingsregkerna bestående av endast 2 A4sidor. 🙂 ! D.s

  5. En kommentar ang. beräkning av sann vindriktning och hastighet.

    Det som behövs för att bestämma detta är upplevd vindriktning (avvikelse från båtens kurs i grader) AWD , vindhastigheten i knop AWS, båtens fart genom vattnet i knop BS.

    Sann vindhastighet fås fram genom kvadratroten på följande formel:
    (AWS x cos(90-AWD))² + (AWS x sin(90-AWD) – BS)²

    och sann vindvikel fås med formeln:
    arctan( (AW x sin(90-AWD)-BS) / (AWS*cos(90-AWD)) )

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*