Förslag på banor

Mitt förslag är att vi i år testar att variera banor utifrån väder. Om inget annat anslås här på hemsidan senast kl 12:00 så kör vi “gamla vanliga” banan, den får va med som en fallback de dagar vi (jag) inte har möjlighet att anslå något annat. Klubbhuset är en fin ide, men jag vågar inte ansvara för att jag kommer ihåg det (eller att jag kan vara först på plats) och i år får vi sällskap från en grannklubb, så vi börjar med bana online. Man kan också alltid ringa om man är osäker eller inte kan komma åt nätet.

Tyvärr kan ju inte alla banor passa alla, men förhoppningsvis kan en ökad variation passa fler. Jag har försökt ta hänsyn till nedan …

1. Jag har hört att man vill ha längre sträckor, dvs en enklare bana för att man ensam, eller på få skall hinna sätta spinnaker, ta ned, trimma om och allt vad det innebär. “Det va inte värt att sätta spinn på en så kort sträcka” vill vi ju slippa. Med flera banor så kommer vi ju inte välja en bana som bara innebär halvvind fram och tillbaka i alla fall. Längre sträckor gör ju också att det finns flera taktiska val av vilken sida man bör ligga på i banan osv. I en perfekt värld hade vi kanske kunnat haft flera väderstreck i varje bana, dvs “rundare” banor. Men eftersom vi måste hålla banorna så pass korta för att alla ska hinna runt så blir seglingen väldigt låst med för många rundningar och dessutom gör det att folk inte hinner träna utan att det mer blir stress mot nästa märke.

2. Vi har tidigare haft 5,5 nm, det har om något varit i kortaste lagt i de fall de funnits vind. Men jag har hållit alla förslag <7nm för att det skall vara görbart. Men igen, men flera förslag så väljer vi ju inte de långa banorna de kvällar vi inte tror att vi hinner runt.

3. Jag vill inte sätta någon på grund, så jag har försökt att undvika rundningar som inte känns bekvämt ur ett “säkert med god marginal” perspektiv.

4. Jag hör önskemål om att gå i mål vid udden. Dels för att en hög rigg kan ge fördelar i viken, men jag tror kanske ännu mer att vinden tydligare dör i viken på kvällarna vilket ju ger fördelar till den som snabbast seglar till viken. Så jag har försökt att främst gå i mål vid udden. Får vi dessutom gäster från grannklubbar så blir det ännu vettigare och jag håller med om att man kan använda vägen till klubbhuset för att städa/ fendra mm.

5. Har hört flera önskemål om Norrhäll o Havtornsudd, därav finns båda med.

6. Jag vet att Oxpelle funnits uppe för diskussion, men dels tycker jag den krånglar till banan, det blir ännu färre vägval och ännu kortare sträckor. Och dels tycker jag att den tillför begränsat med “nyheter” till den gamla banan. Så om det inte kommer med allt för mycket protester så har jag inte med det som alternativ.

Så här tänker jag …


“Gamla banan” (5.5nm)
(Den faller vi tillbaka på om inget annat anges, men vi undviker den om möjligt)

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Stora Rotholmen om SB
2. Röd prick stenskärsbank om SB
3. Stenskär om SB
Målgång: Enslinjen vid bryggnocken


“Kortbanan A” (4.7nm)
Vi behåller kortbanan för lättvind, alternativ A är precis som tidigare.

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Stora Rotholmen om SB
2. Röd prick stenskärsbank om SB
3. Stenskär om SB
Målgång: När Långgarns fyr försvinner bakom Långgarn

“Kortbanan B” (4.7nm)
Samma bana, samma start och mål men seglas åt andra hållet

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Stenskär om BB
2. Röd prick stenskärsbank om BB
3. Stora Rotholmen om BB
Målgång: När Långgarns fyr försvinner bakom Långgarn


“Johannisgrunds ostmärke – Skalkaren” (6.1nm)

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Johannisgrunds ostmärke om SB
2. Skalkaren SB
Målgång: Enslinjen vid bryggnocken

Kan även seglas åt motsatt håll

“Skalkaren – Johannisgrunds ostmärke” (6.1nm)

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Skalkaren BB
2. Johannisgrunds ostmärke om BB
Målgång: Enslinjen vid bryggnocken

Båda varianterna kan kortas ned till målgång vid udden och blir då ca 5.1 nm


“Johannisgrunds ostmärke – Stenskär” (6.3nm)

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Johannisgrunds ostmärke SB
2. Stenskär om SB
Målgång: När Långgarns fyr försvinner bakom Långgarn


“Vettskärsbanan” (6.6nm)
Här är man fri att segla kring Oxpelle som man vill

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Vettskär om SB
2. Röd prick stenskärsbank om SB
3. Stenskär om SB
Målgång: När Långgarns fyr försvinner bakom Långgarn


“Norrhällsbanan 6.6 nm”

Obs, med en målgång utanför Långarns fyr för att korta ned banan, den kan förlängas till udden likt övriga banor och blir då ca 6.9nm men det kräver bra vind.

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Röd prick Norrhäll om BB
Målgång: Enslinje mellan Långgarns fyr och Stora Rotholmens södra udde


“Långa Norrhällsbanan 7.0 nm”

Den här blir i längsta laget, så vi får se vad vädret och båtarna tillåter

Start: Enslinjen vid bryggnocken
1. Röd prick Norrhäll om BB
2. Röd prick Stenskärsbank om BB
Stenskär om SB
Målgång: Enslinje mellan Långgarns fyr och Stora Rotholmens södra udde

Jag förstår såklart att alla banor inte är allas favoriter, men förhoppningsvis kan vi få till lite variation så här. Planen är heller inte nödvändigtvis att alla skall seglas utan att vi skall kunna välja och få roliga banor efter väder och variation under säsong.

Vad tror ni om dessa för 2020? Känns det kul, för långt, för trångt, för lätt eller för svårt?

8 Replies to “Förslag på banor”

  1. Bra idéer till banor! Gillar framförallt Vettskärsbanan.

    Nej, sätta upp lapp på klubbhuset är inte så bra eftersom det begränsar deltagandet till medlemmar i MBK… 😉 På våra onsdagsseglingar skall vi i år införa en digital informationskanal från slack.com just för information till deltagarna mellan, före och efter seglingarna, då våra seglare kommer från flera olika klubbar och marinor. Är det något som även ni kunde titta på? Det är väldigt enkelt att registrera sig (helt gratis) och skapa workspace. Slack.com ser ut och fungerar precis som MS Teams. De har en bra app också så man kan få notiser och information vart man än är.

    • Jag brukar lägga ut ett inlägg inför varje race, nu när vi dessutom kommer informera om banor, så kommer det ju “alltid” finnas. I de inläggen brukar det fungera fint att lägga in kommenterar med allt ifrån önskemål om gastar till information om tider mm.

      Jag är lite rädd att man höjer tröskeln med flera “system” för nya deltagare, så skall vi köra slack eller liknande får det bara bli “inofficiell” information som går den vägen. Allt som handlar om ändrade starttider/ banor mm. får gå via hemsidan där alla nya som gamla enkelt kan hitta info.

      Men vill vi ha någon form av grupp för inofficiella diskussioner om väder och vind, eller bara för att skicka gratulationer till någon som gjort ett snyggt race så är jag inte främmande för det såklart. Vi kanske kan diskutera det mer när vi kommer igång, kanske en facebook grupp vore ännu enklare?

      • Förstår. Ju mindre system desto bättre. Vi har inte någon liknande blogg som denna, så vi behövde något för enkel kommunikation.
        Inlägg här funkar utmärkt. Allt annat än lapp på klubbstugan blir bra 😀

  2. Coolt, tycker alla banorna verkar roliga. Vi kanske skulle försöka hitta på kortare namn på dom första så det blir lättare att kommunicera.

      • Några förslag… 🙂
        Kalla Johannisgrunds ostmärke – Skalkaren för “Johannis”.
        Johannisgrunds ostmärke – Stenskär och Vettskärsbanan är nästan likadana. Stryk Johannisgunds ostmärke – Stenskär tycker jag.
        Norrhällsbanan och Långa Norrhällsbana är ungeför lika långa. Skall vi köra någon av dessa banor måste det blåsa bra i vilket fall som helst, varför vi lika gärna kan ta den långa som ser roligare ut. Den korta Norrhällsbanan kanske då kan strykas?

        Som sagt, bara förslag. Vad säger ni andra?

        • Ja eller så stryker vi långa Norrhällsbanan. Den kan ju bli rätt jobbig. Lång spinnakerbog efter rundning av Norrhällan sedan ett kort halvvindsben efter röda pricken och sedan…upp med spinnaren igen.

      • Ja, t ex Johannisbanan och Skalkarebanan.
        Sen har jag funderat lite mer och tycker att det vore bra att också ha med Peters bana. Den är ju trots allt så rund det går att få. De flesta andra banor kommer väl bli mer kryss-läns-orienterade. Vi kan ju alltid gå tillbaka till den gamla banan om det inte känns bra.