Mera blåst!

Det är egentligen ganska imponerande att fem ekipage kommer till start med sådan bedrövlig väderprognos. På något vis känns det som man skulle vilja ge litet extra credit för den viljan, att överhuvudtaget genomföra ett race i blötan och blåsten.

Flerskrovare kommer ju mest till sin rätt när det blåser, WK och Inko hade flera bataljer runt banan med dramatiska möten. Tanken på en GoPro föddes återigen. Dessutom så bekräftas det ännu en gång att vi nog hittat rätt med startgrupperna och SRS-värdena, alla passerar mållinjen ganska samlat och det skiljer inte mycket mellan första och sista båt.

Mållinjen förresten, ett för oss helt nytt fenomen dök upp igår och det var att fyren Långgarn knappast gick att se, utan det fick bli en högst ungefärlig bedömning. WK och Inko kom överens om att vi nog skar linjen samtidigt, var den nu exakt var. Man kan ocksås fundera över detta med att det var svårt att avgöra exakt när mållinjen skars när det på korrigerad tid bara skiljde sju sekunder mellan Pontus och Daniel och rättvisan i det.

Skulle man sätta upp ett par trianglar på ett par träd på udden alldeles innanför Långgarnsudd för att få en litet mer exakt mållinje?

Resultat:

Screenshot from 2014-06-05 08:11:39

Inkos mätbrev kom just, ingen ändring, SRS 1,35/1,43 utan/med “största flygande försegel”. Jag kom ihåg 1,41, men det visade sig vara från 2012. Sorry Fredrik och Elin!

Stort tack alla för kampviljan.

/Anders

15 Replies to “Mera blåst!”

  1. Inte lätt när man har högre SRS än en trimaran haha men måste säga att ni seglade kanon och vi var väldigt impade av er på kryssen – hade nog varit taktiskt smartare att hålla inne med spinnakern och gått i mål med 1,33 i SRS, men var ju så roligt att hissa när det blåste lite för en gång skull =)

    Inte för att sura på något sätt såklart – men väcker en fundering, dels nu när det är tajt i resultaten och nu när vi kortat banan så längsta sträckan är 1,5 nm och de flesta < 1 nm så kan man ju mer eller mindre i bästa bästa fall få in 2 nm undanvind ... då med dubbla sättningar och nedtagningar - i vårt fall kan jag om jag seglar optimalt enligt polar tjäna ca 1:37 om det blåser 7 m/s på 2 nm (TWA 150> 7,7 knop spinnaker jämfört med 7,0 knop med fock) om hela racet tar 50 min så tjänar jag 1:35 på att avstå undanvindssegel (SRS 1,33 istället för 1,372) även om vi såklart är helt fantastiskt bra på att sätta och ta ned spinnaker 😉 så måste nog även vi inse att vi tappar mer än totalt 2 sekunder på att sätta och ta ned spinnakern två gånger under ett race och att vi nog aldrig kan få in exakt 2 nm eftersom det tar lite tid att hissa och ta ned … så i bästa fall tappar vi säkert +1min på dubbla sättningar, det leder ju mer eller mindre till att det alltid kommer vara taktiskt “fel” att sätta en spinnaker – samma gäller säkert de flesta av oss som ibland sätter en balong…

    Vad tänker ni andra – kan man göra något för att peppa lite för spinnakersegling på något sätt? … menar såklart inte att alla skall sätta spinnaker i hårda vindar eller något annat dumt – utan bara att det inte på förhand skall vara utdömt att hissa … det enda jag kan komma på är att man lägger banan med något färre/längre ben så att den blir något mer rimlig för undanvindsegel (nu har vi ju kortat men har kvar lika många ben) … Någon annan som har något förslag? Jum-Jum jag utgår nästan ifrån att ni har klurat på det här, har ni någon lösning? =)

    • Jo, det är lätt att fundera på en bana med längre ben när vi just farit runt med en himla fart. Men för att ta fasta på vad Daniel skrievr, om vi kunde hitta en bra bana med litet grand längre ben utanför Långgarn. Typ start vid Långgarnsudd, fortfarande inom synhåll från klubben men helst inte längre transportsträcka än vad det ändå tar att hissa på. Nu har vi ju gjort en redan kort bana ännu kortare. Men jag har titta på kortet och det är inte självklart hur man skulle lägga en sådan bana. Upp runt Vettskär?

  2. Skepp o hoj! Vi hade skit kul(om man får säga så) och tänk att det går att få en Granadaprom att gå så “bra”. Men lite surt att ni andra är så bra såklart! Så vi får helt enkelt träna & bli bättre. Vad det gäller undanvindssegel kan jag ej säga så mycket om då jag aldrig provat eller äger sådana “lyx” prylar 😉 Men jag kan tycka att man kanske skulle kunna sträcka ut banan lite på mysingen för att gynna dem med sådana segel. För då för man även mera kul segling där det blåser istället för inne i viken. Kan man inte flytta starten också? Jag menar så vi kommer ur viken…..Med vänlig hälsning Daniel & övriga motormänniskor 😉

    • Meningen är att den där extra kolumnen med ackumulerade poäng skulle göra att varje resultattabell också fungerar som totaltabell.

  3. Daniel – var ju kanonjobb med Granadan, inte många minuter efter =) Vår första båt var en Granda 24 så farsan blir lite nostalgisk …

    Ut på mysingen hade inte varit så dumt egentligen – den här banan t.ex. http://kartor.eniro.se/m/j7U1V hade ju bara varit marginellt längre men bara med tre ben och förmodligen med mer vind … känns dock svårt med rundningar där ute och lite kul är det ju att ha starten inne vid bryggorna så kanske inget superalternativ =(

  4. Eftersom det är svårt att hinna till start ändå ser jag gärna att man behåller startlinjen där den är, om jag får tycka lite.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

*